Site icon Loyalty Point

Lojalność na miarę 2024 roku. Czym warto się zainteresować?

kierunki rozwoju programu lojalnosciowego w 2024 roku

Spoglądając na niektóre nagłówki z ostatnich miesięcy, łatwo byłoby założyć, że lojalność klientów gwałtownie spada. Rzeczywistość na szczęście jest zupełnie inna. Pomimo trudnych czasów, większości sprzedawców detalicznych (70%) udało się w minionym roku utrzymać, a nawet zwiększyć bazę lojalnych klientów, a ponad połowa (53%) odnotowała wzrost dzięki wykorzystaniu programów lojalnościowych – dowodzi Dunnhumby w tegorocznym raporcie „The Power of Personalised Loyalty”. Nikogo nie powinno więc dziwić, że w nadchodzącym roku lojalność pozostanie istotnym elementem strategii firm nie tylko z branży retail. Prognoza – szczególnie dla marek, które sukcesywnie budują relacje ze swoimi klientami – wydaje się być obiecująca. W którym kierunku będą się rozwijać programy lojalnościowe?

Umiejętne wykorzystanie danych

Budowanie i rozwijanie lojalności konsumenta to dzisiaj cały ekosystem lojalnościowy: zaplanowany, rozwijany omnichannelowo i wspierany przez Sztuczną Inteligencję. Sprzedawcy detaliczni wykorzystują analizy predykcyjne oraz uczenie maszynowe, aby oferować trafne rekomendacje i promocje dostosowane do każdego klienta. Właściwe połączenie technologii i danych umożliwia marketerom optymalizację wydajności i osiągnięcia większego zwrotu z inwestycji. Dlaczego to takie ważne? Według badań McKinsey personalizacji oczekuje ponad 70% konsumentów.

Wygoda konsumencka i spójność doświadczeń

Konsumenci są coraz bardziej świadomi, dlatego poszukują szybkich i łatwych zakupów. Chcą korzystać z inteligentnych rozwiązań dopasowanych do swoich potrzeb, bez względu na to czy robią zakupy w sklepie stacjonarnym, sklepie internetowym czy aplikacji mobilnej. Ostatnie badania Forrester pokazują jednak, że tylko 15% badanych firm ma naprawdę płynne strategie omnichannel. W 2024 roku retailerzy będą mieli okazję do poprawy swoich możliwości. O co należy zadbać, aby się poprawić?

Policzalność i rozliczalność

Polityka cenowa spędza sen z powiek niejednemu marketerowi. Klienci korzystają z rabatów, gdzie tylko się da, dlatego promocje na dobre stały się nieodłącznym elementem strategii większości firm. Utrzymujący się wysoki poziom inflacji dodatkowo wzmaga wojny cenowe, szczególnie wśród dyskontów. Te prześcigają się w zestawieniach, który zaoferuje tańszy koszyk zakupowy. Nadmierne obniżanie ceny często skutkuje jednak sprzedażą produktów po nieopłacalnej marży. Bronią w wojnie cenowej są programy lojalnościowe, które poza zaoferowaniem korzystniejszej ceny dla klubowicza, zapewniają policzalność i rozliczalność prowadzonych działań.

Lojalność w modelu subskrypcyjnym

Lojalność oparta na subskrypcji zyskuje coraz większą popularność. Z badania przeprowadzonego w drugiej połowie 2023 r. przez McKinsey wynika, że Amazon Prime, pomimo braku tradycyjnego – opartego na punktach czy statusach – podejścia do lojalności, jest ulubioną formą większości ankietowanych.

Inicjowanie angażujących zachowań

Ze względu na szeroką atrakcyjność i możliwość zastosowania w różnych branżach, stosowanie elementów grywalizacji staje się coraz popularniejszym elementem programów lojalnościowych. W ten sposób firma zaprasza klubowicza do wykonywania określonej aktywności, która z dużym prawdopodobieństwem w sposób naturalny zmieni jego zachowania, zaowocuje nową rutyną i realizacją działań pożądanych przez markę. W jaki sposób stosować grywalizację, aby klienci odczuli efekt „wow”?

Podsumowanie

W cyfrowym krajobrazie biznesowym utrzymanie konkurencyjności wymaga wielozadaniowości. Obecnie firmy inwestują w sprawdzone techniki, które pozwalają im spełniać potrzeby klientów w trudnym ekonomicznie czasie.

Exit mobile version