Jak Real-time Data zmienia marketingową strategię?

Loyalty Point
11.05.2021
Jak Real-time Data zmienia marketingową strategię?
Loyalty Point

Chociaż dostępność danych jest wszechobecna, to ich dokładność jest często ulotna i tymczasowa. Dostęp do większej ilości informacji nie gwarantuje sukcesu, a jedynie udostępnia marketerom odpowiednie pole do działania i narzędzia, które pomogą przyspieszyć i odnieść sukces. Niezdolność odczytania jakościowych informacji i brak wiarygodnej wiedzy stanowią dziś nie lada wyzwania dla marketerów.

Jakościowe dane na temat klientów są bogatym aktywem w dzisiejszej gospodarce cyfrowej, dzięki którym można napędzać skuteczne kampanie. Badanie Harvard Business Review dowodzi, że firmy o największej lojalności klientów mają znacznie częstszy dostęp do aktualnych danych dotyczących zachowań konsumenckich w czasie rzeczywistym. Siła lojalności klientów zależy w dużej mierze od jakości doświadczeń, jakie firma im oferuje. Te doświadczenia, z kolei, stają się coraz bardziej wartościowe dzięki personalizacji na podstawie danych pozyskanych w czasie rzeczywistym.

Co sprawia, że jedne firmy odnoszą większe sukcesy niż inne?

Efektywne strategie marketingowe są inicjatywą, która dzięki wykorzystaniu wartościowych danych, pozwala firmom na optymalizację komunikacji i maksymalizację zwrotu z inwestycji. Dane pozyskiwane w czasie rzeczywistym odnoszą się do wszystkiego, co tworzy przydatne spostrzeżenia na temat klientów, które marketerzy mogą natychmiast przetwarzać i wdrażać. A to z kolei prowadzi do szybszego i wydajniejszego  procesu marketingowego, zapewniającego dodatkowe zyski. Analiza danych w czasie rzeczywistym to proces przygotowywania i pomiaru jakości danych zaraz po wpłynięciu ich do systemu. Pozyskiwanie danych od potencjalnych klientów jest dziś o wiele łatwiejsze, biorąc pod uwagę mnogość kanałów, jakimi dysponują marketingowcy: aplikacje mobilne, strony internetowe, media społecznościowe, poczta elektroniczna.

Real-time Data Marketing odnosi się do automatycznych reakcji na zachowania klientów: na przykład, gdy klient odwiedza konkretną stronę internetową, korzysta z aplikacji, wyszukuje konkretny produkt ostatecznie skutkuje to spersonalizowaną i kontekstowo odpowiednią ofertą w danym czasie, która przynosi uwagę i zainteresowanie klienta, zakup i budowanie pozytywnych doświadczeń.

Marketing z wykorzystaniem danych w czasie rzeczywistym to pożądane narzędzie i jeden z najbardziej efektywnych sposobów na zdobycie lojalności klientów. Liderzy powinni skupiać się na rozwijaniu możliwości analitycznych w czasie rzeczywistym, ponieważ zachowania konsumentów stają się coraz mniej przewidywalne. Aby pozostać konkurencyjnymi, firmy muszą błyskawicznie określać sposoby na pozyskanie i utrzymanie klienta. Szybkość działania w oparciu o dane zwiększa tę konkurencyjność na zmiennym rynku.

Szeroki obraz bazy klientów wyłania się dopiero w wyniku analizy danych w czasie rzeczywistym. Dzięki nowoczesnym platformom do zarządzania danymi, marketerzy mogą zbierać, pozyskiwać i analizować równocześnie dane pochodzące z wielu źródeł. Ze względu na dynamiczny charakter danych można je wykorzystać na skuteczniejszy sposób niż podczas wykorzystywania jedynie danych statystycznych. Tworzone są w ten sposób oferty, które są użyteczne dla klientów i co najważniejsze aktualne. Istotne jest działanie w sposób systematyczny, end-to-end. Personalizacja witryny lub przekierowanie klienta na podstawie interakcji, która miała miejsce tydzień lub nawet dzień temu, nie jest marketingiem w czasie rzeczywistym.

Wśród konsumentów rośnie oczekiwanie, aby marki w sposób spersonalizowany przekazywały im komunikaty, ale tylko wtedy, gdy wyrażą zgodę na wykorzystanie swoich danych osobowych. Dzięki temu marki mogą oferować jak najlepsze doświadczenia. Cyfrowa transformacja i rosnąca konkurencja sprawiły, że budowanie zaangażowania klientów stało się bardzo trudnym zadaniem. Marki zmieniają podejście do wdrażania programów lojalnościowych i wykazują szczególne zainteresowanie wobec rozwiązań opartych o nowe technologie.

Marketing danych w czasie rzeczywistym zakłada pewien poziom automatyzacji działań w organizacji. Dla uzyskania najlepszych efektów, ważne jest, aby kontrolować cały cykl życia klienta w czasie rzeczywistym, ale jednocześnie – omnichannel’owo. Kluczowe jest systematyczne podejście do gromadzenia danych międzykanałowych o działaniach klientów i natychmiastowe reagowanie za pośrednictwem preferowanych punktów styku. Obserwując i przetwarzając informacje, firmy są w stanie ocenić indywidualne potrzeby kupujących, sugerując im odpowiednie produkty lub usługi, dostarczając odpowiednie treści. W ten sposób, procedury oparte na analizie danych w czasie rzeczywistym sprawią, że interakcje z klientem będą płynniejsze i sprawniejsze w różnych kanałach.

© 2021 Loyalty Point sp. z o.o.