Data science: kolejny buzzword czy przepis na sukces?

Loyalty Point
16.02.2021
Data science: kolejny buzzword czy przepis na sukces?
Loyalty Point

Ogromna ilość danych, sposoby ich gromadzenia, możliwości analizy i wykorzystania, zmieniły wręcz w rewolucyjny sposób, charakter dzisiejszej konkurencji. Większość branż rozwija się dzięki danym. I chociaż pytanie nie brzmi już – czy inwestować w analitykę danych, ale jak robić to efektywnie – wielu marketerów podchodzi do tematu data science z rezerwą.

Projekty związane z data science niosą ze sobą ogromny potencjał. Umożliwiają zdobycie przewagi konkurencyjnej poprzez udoskonalanie produktów i optymalizowanie procesów biznesowych – uważa tak 70% marketerów przebadanych przez McKinsey Global Survey. Ponad 90% pracowników na stanowiskach kierowniczych na całym świecie spodziewa się uzyskać wartość ze sztucznej inteligencji.

Trend data-driven wzmocnił się za sprawą cyfrowej transformacji. Wpływ pandemii Covid-19 jest wszechobecny i napędza zmiany, do jakich biznes nie był dotychczas wystarczająco zmotywowany. Według ostatnich badań International Data Corporation globalna gospodarka jest skoncentrowana na cyfrowej transformacji, a  rynek big data w 2020 roku miał osiągnąć zawrotną wartość 210 mld dolarów. Jednak większość firm nie wykorzystuje pełnej wartości swoich baz danych – zwykle firmy analizują niewiele ponad 10% informacji, które gromadzą. Dlatego właśnie potrzebne jest wsparcie w zakresie zarządzania sprzedażą, planowania produktów i budowania wizerunku.

Transformacja cyfrowa przyczyniła się także do zmiany marketingowego podejścia – od firm nastawionych na rozwój produktów – w kierunku firm, dla których najważniejsze jest doświadczenie klienta. Nowa rola dyrektorów marketingu wymaga wsparcia technologicznego z obszaru zbierania i analizowania danych o kliencie końcowym.  Analityka dużych zasobów informacji to obszar kluczowy dla marketerów do prawidłowego zrozumienia klientów, rynku, a także konkurencji.

Czym właściwie jest Big Data? Wyświechtanym sloganem? Buzzwordem, który nic nam nie mówi? Chcąc odczarować ten przekaz, jako miłośnicy data science, będziemy udowadniać, że analityka danych to nie tylko możliwości dla wielkich koncernów takich jak Google, Facebook czy Amazon, ale dla większości firm na polskim rynku. Projekty, które realizujemy w oparciu o dane, nierzadko dają dwa razy wyższe efekty przy dwukrotnie niższych kosztach względem analogicznych okresów naszych klientów.

W ramach kampanii digitalowych zasilanych danymi z CRM uzyskujemy nawet 40% redukcję kosztów przy dochodzącym do 55% wzroście zainteresowania ofertowanymi produktami. Modele napędzane danymi umożliwiają podniesienie aktywności konsumentów średnio nawet o 300%. Dzięki data science odchodzimy od podejścia intuicyjnego czy opartego o ogólne dane statystyczne na rzecz modelu, w którym możemy z ogromną wiarygodnością i precyzją przewidywać efektywność prowadzonych kampanii.

Analityka zmieniła charakter dzisiejszej konkurencji. W połączeniu z technologią i właściwą strategią, optymalizuje działania na każdym biznesowym polu. Cyfrowa transformacja to teraźniejszość, która dotyczy wszystkich branż i uczyniła marketing jeszcze bardziej wartościowym. Zrozumienie danych klientów w czasie rzeczywistym we wszystkich punktach podróży klienta pozwala marketerom opracować bardziej świadomą i proaktywną strategię projektowania lepszych doświadczeń.

© 2021 Loyalty Point sp. z o.o.